• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
پایگاه خبری تحلیلی بهار گیلان bahargilan.ir

ارشاد گیلان و سقوط ماله کش ها

  • کد خبر : 6123
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
ارشاد گیلان و سقوط ماله کش ها

علیرضا مکرمی: به نظر شما شگفت آور نیست اینکه چرا مقامات مسئول و لشگر آماده به خدمت سایبری که در سنوات سابق دسته گلهایی بزرگتر از این را با موفقیت ماله کشیده بودند، اینبار در همان ابتدا دستان خود را به نشانه تسلیم بالا بردند!؟ این عقب نشینی در حالی اتفاق افتاد که کاملا روشن بود در فضای سیاسی ملتهب و متاثر از سرکوب جنبش مهسا، شکست و انقطاع در ماله کشی افتضاحی بزرگ چون اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان، تمام هست و نیست جماعت انقلابی را به باد خواهد داد!

🔴 ارشاد گیلان و سقوط ماله کش ها

✍ #علیرضا_مکرمی

🔸 مدتی است در ادبیات سیاسی ایران عنوان ماله کش به هر کسی که برای هر اتفاقی توجیهی می‌تراشد و ضعف های حکومت را لاپوشانی میکند اطلاق می‌شود. #مجید_محمدی جامعه‌شناس ایرانی_آمریکایی کتابی دارد با نام «علیه استمرار طلبی» که در آن به وعده‌های توخالی، مدعاهای بی اساس و ماله کشی ابدی برای تداوم استبداد اشاره میکند و در مورد انواع ماله کشی نیز توضیح می‌دهد.

🔸در نظامات استبدادی به سبب مشکلات نرم افزاری همچون قربانی شدن خردجمعی و در نتیجه تهی شدن مدیریت سیاسی از محتوای عقلانی، عملا دسترسی به عدالت و توسعه امکان پذیر نیست، اینگونه نظامات تا آنوقت که از قِبَل تتمه کاریزمای رهبرانش از حداقل مقبولیت عمومی برخوردارند تا مدتی میتوانند از آبشخور بیت المال با یدک لشگر ماله کش ها، معایب ساختاری را بپوشانند اما به مرور با انباشت مشکلات و معضلات عریض و طویل میزان اعتبار و مقبولیت شان به حد صفر نزدیک میشود، طرفه آنکه این بازه از عمر نظام اگر مقارن با عصر تکنولوژی اُفتد، آنگاه ابزارالات جدید ارتباطاتی چونان آخرین میخ بر تابوت ساختار عمل میکند.

🔸در یک کانال معلوم الحال مجموعا دو فیلم از حواشی اخلاقی مدیر کل ارشاد گیلان منتشر شده در اولی تصاویر اصلا واضح نیست و در دومی شواهدی قوی دال بر امکان تقطیع، صداگذاری و متحرک سازی با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی وجود دارد، جدا از صحت و سقم فیلم های کذایی،به نظر شما شگفت آور نیست اینکه چرا مقامات مسئول و لشگر آماده به خدمت سایبری که در سنوات سابق دسته گلهایی بزرگتر از این را با موفقیت ماله کشیده بودند، اینبار در همان ابتدا دستان خود را به نشانه تسلیم بالا بردند!؟ این عقب نشینی در حالی اتفاق افتاد که کاملا روشن بود در فضای سیاسی ملتهب و متاثر از سرکوب جنبش مهسا، شکست و انقطاع در ماله کشی افتضاحی بزرگ چون اداره کل فرهنگ و ارشاد گیلان، تمام هست و نیست جماعت انقلابی را به باد خواهد داد!

🔸در تاریخ جمهوری اسلامی قدرت لشگر رسانه ای_امنیتی حاکمیت که در عمل مسئولیت ماله کشی معایب ساختاری و رویدادهای سیاسی اجتماعی غیرمترقبه را به عهده دارند پس از دولت احمدی نژاد رو به افول گذاشت، در این رخداد چند فاکتور مهم قابل اشاره است؛ ناکامی دولت های بعدی در جلب رضایت عمومی و همزمان مخالفت و ابراز تردید علنی محمود احمدی نژاد نسبت به صحت و کارآمدی منویات حاکمیت و رشد فزاینده رسانه های اجتماعی، این عوامل مشترکا موجب کاهش شدید مقبولیت اجتماعی حاکمیت و به تبع آن اضمحلال ساختاری سامانه ماله کشی شدند.

🔸با این نگرش بهتر میتوان به دلایل ناکامی حاکمیت در لاپوشانی معایب بیرون زده از فقره های جدیدی چون برجام، آبان98، هواپیمای اوکراینی، کرونا و منع واردات واکسن، انتخابات1400،جنگ سوریه و اوکراین و این آخری مرگ مشکوک مهسا و افتضاح گشت ارشاد و سراخر حواشی مشمئزکننده سازمان ارشاد گیلان پی برد، این همه ناکامی در حفظ سیاست سنتی ماله کشی در حالی روی میدهد که نظام قبلا توانسته بود در اتفاقات تلخی چون اشغال غیرقانونی سفارت و تبعات سنگین اجتماعی سیاسی آن، مصادرات طمع آلود دهه 60، پذیرش قطعنامه 598، اعدام های تابستان67، قتل های زنجیره ای دهه70، حمله وحشیانه به کوی دانشگاه و دهها مورد از این قبیل را با درصد بالایی از موفقیت ماله کشی کند.

🔸به هر روی تسلیم یکباره ماله کشان حکومتی در برابر حاشیه بزرگ اداره کل ارشاد گیلان نشانه فروپاشی سامانه قدرتمند ماله کشی از قاموس جمهوری اسلامی است که در متن خود نوید تحولاتی بزرگ در آینده ای نزدیک دارد، علی رغم تالم از بروز حواشی اداره کل ارشاد گیلان، سزاست به میمنت این فروپاشی پایکوبی کرد.

➖مطلب مرتبط👇
🇮🇷 t.me/dolat_irani/346

لینک کوتاه : https://bahargilan.ir/?p=6123

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.