• امروز : شنبه, ۶ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
2
پایگاه خبری تحلیلی بهار گیلان (bahargilan.ir) :

حکومت موروثی؛ فردی یا قبیله ای؟

  • کد خبر : 5432
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
حکومت موروثی؛ فردی یا قبیله ای؟

محمد امین شریفی/ آقای موسوی، وجداناً اگر امروز حکومت و دولت را به شما بسپارند، آیا در غیاب مرحومانی چون ترکان، هاشمی، و….، غیر از خاتمی، روحانی، هاشمی ها، لاریجانیها، خرازیها، زنگنه، آخوندی، نعمت زاده، جهانگیری، حاج عباد، ولایتی، ظریف و سایر ژنرالهایتان را در دولتتان خواهید گمارد؟

بنظرتان کدامیک از این افراد را میتوانید بعنوان نماد دموکراسی و حاکمیت غیر موروثی معرفی کنید؟

محمد امین شریفی:

در روز های اخیر، آقای میر حسین موسوی پس از سالها حصری که با امضای دوستانش در شورای عالی امنیت ملی به آنجا روانه شد و غیر از دکتر احمدی نژاد، هیچکس حتی دوستان نزدیک و جان جانیش، یکبار هم قدمی برای خلاصی ایشان از آن حصر برنداشتند (و بلکه بدلائلی ترجیحشان ماندن ایشان در حصر بود)، دست به قلم شد و بیانیه ای صادر کرد.
فارغ از موضوع و محتوای نامه یا بیانیه مذکور و جهت گیری آن، و نیز فارغ از تایید یا تکذیب بندهای آن بیانیه، لازم دیدم که دو نکته را در همین خصوص، به ایشان تذکر داده و یادآور شوم:
۱ _ جناب موسوی، شما از حکومت موروثی صحبت کرده و آن را به درستی، بد و مذموم دانسته و نگران آن بودید.
واقعاً حکومتی که پدری بمیرد و فرزندش بدون قابلیت جایش بنشیند، حکومتی است “موروثی _ فردی”: که بسیار بد و مشمئز کننده است.
اما آیا بدتر از این، دولت و حاکمیتی نیست که گروهی چند صد نفره بیایند و تا زنده اند، حکومت و مسئولیت در دستشان باشد و قبل یا پس از مرگشان هم فرزندان و وابستگان و آشنایان و…. هم، جایشان را پر کنند؟
آیا این نوع حکومت موروثی _ قبیله ای، بدترین شکل موروثی نیست؟
حتما فراموش نکرده اید که چنین حکومت موروثی قبیله ای، از دولت شما شروع شد و در همه دولتهای بعدی (بجز دولت مهر و امید) با حمایت و پشتیبانی شما ادامه داشت و دارد.
گروه چند صد نفره ای که به همان شکلی که از دولت شما مسئولیت گرفتند، همچنان در دولتهای بعدی در صدر مانده اند و با هر میزان ناکارآمدی و تخلف و…، همچنان پابرجا و ماندگارند!
و اگر کسی هم از آنان در راس مسئولیت نیست، یا فوت کرده و یا بکلی ناتوان و فرتوت شده است.
چالب اینکه تنها دولتی هم که این قاعده مادام العمری و موروثی مدیران را بر هم زد، دولت احمدی نژاد بود که اتفاقا مورد بیشترین هجمه های ناحق و سنگین همه شما قرار گرفت.

_ آقای موسوی، شما بعنوان بنیان گذار این سبک حکومت موروثی-قبیله ای همچنان از آن دفاع هم میکنید.
یعنی دقیقا مدافع دولتهایی هستید که از همان تیم چهل سال پیش استفاده کنند.
همان تیمی که شما و مرحوم هاشمی، آنها را علم کرده و ژنرالشان نامیدید و خاتمی و روحانی هم با حمایت شما، آن را ادامه دادند و از همان تیم استفاده کردند.
آیا این شیوه خود و قبیله تان را حکومت موروثی _ قبیله ای نمیدانید؟

_ آقای موسوی، وجداناً اگر امروز حکومت و دولت را به شما بسپارند، آیا در غیاب مرحومانی چون ترکان، هاشمی، و….، غیر از خاتمی، روحانی، هاشمی ها، لاریجانیها، خرازیها، زنگنه، آخوندی، نعمت زاده، جهانگیری، حاج عباد، ولایتی، ظریف و سایر ژنرالهایتان را در دولتتان خواهید گمارد؟

بنظرتان کدامیک از این افراد را میتوانید بعنوان نماد دموکراسی و حاکمیت غیر موروثی معرفی کنید؟

_ شاید اگر نفرت امانتان دهد، امروز برایتان روشن شده باشد که تنها کسی که عملا و حقیقتا چنین حکومت غیر موروثی و دموکراتیک مردمی که همه شماها آرزویش را داشتید ولی خلافش را عمل کردید، عینا متجلی نمود و هیچ میراثی برای هیچ میراث خوری از نزدیکانش بجا نگذاشت، جز اینکه میراث ملت را به نهایت امانت و دقت، و البته در حد توان، تحویلشان داد و به همگی، تشکیل دولت و حاکمیت غیر موروثی را، عملا آموزش داد، احمدی نژاد بود.
که البته هزینه های سنگینش را هم پرداخت و همه چپ و راست بر او تاختید و هنوز هم متحدا مشغول کوبیدن او هستید.

آیا شما و همه اصلاح طلبان و اصولگرایان و حضرات و سیاسیون، برای نشان دادن صداقت و سلامت کاری و مسئولیت پذیری خود، در قبال حمایتهای بی حد و مرز و همه جانبه تان از ننگین ترین دولت تاریخ ایران (روحانی) و فجایعی مانند دلار ۳۳ هزار تومانی و سکه ۱۷ میلیونی و اقتصاد فروپاشیده و کشتار بنزینی و برجامی که نخوانده امضا شد و….، مسئولیت خود را میپذیرید و از مردم عذرمیخواهید یا مانند همیشه، طلبکار خواهید بود؟

۲ _ جناب میرحسین موسوی، شما که به درستی از شفافیت، صداقت، و سلامت مسئولان ارشد صحبت میکنید، چرا پس از چهل و اندی سال، و صدها سوال منتقدین، هرگز پرده از اسرار و ابهام چگونگی حضور ناگهانی خود در سنین جوانی، بدون ساعتی انقلابیگری در قبل از انقلاب، و تکیه زدن یکباره به بالاترین مسند اجرایی کشور بدون یک روز تجربه مدیریتی، حتی در سطح استانی، برنداشته اید؟
این را حق مردم بدانید که نسبت به گذشته پر رمز و راز و مبهم مسئولان رده بالای جدید و قدیم خویش، کنجکاو باشند و رفع ابهام را طلب کنند.

توصیه قرآنیم را برادرانه بپذیرید که:
«چرا چیزی میگویید که به آن عمل نمی کنید؟»

آزاد اندیشی و آزاد مردی، با نمایش و هیاهو نیست بلکه در ذات انسانهاست که در عملکرد و گفتارشان نمایان میگردد.

مرداد ۱۴٠۱

لینک کوتاه : https://bahargilan.ir/?p=5432

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.